5 oktober - måndag - 2009

Longering - dåligt?

Jag fick mig en tankeställare då jag hörde detta: "jag tycker inte om longering. det förstör bara hästen allt mer."
Nog för att jag inte heller är så mkt för att longera, för jag förstår inte riktigt hur man gör, eller jag får inte till det på rätt sätt som det ska, kan man longera och gör det rätt på ett bra sätt bygger bara upp hästen.
Men gör man det på fel sätt med dåligt omdöme bryter ner.
Det är precis som när man tömkör och när man rider, man måste hitta sig en egen teknik och funkar tekniken och hästen jobbar rätt anser jag inget fel med longering - men JAG föredrar att tömköra, alla är vi olika som tur är! :)

Och när jag tömkör har jag oftast inte ett pass som är mer än 30 minuter på volten, tycker inte att det ska överstigas heller eftersom det är en "regel" som funnits där väldigt länge, enda sedan vi fick lära oss på ridskolan att longera så har det varit 30 minuter.

Longera gör man för många orsaker, tre av dom är tex förbereda tömkörning, utveckla en korrekt muskulatur hos hästen, förbättra hästens form även balans och gångarter.
Och självklart finns det många fler anledningar som man kanske bör kolla upp om man skulle vara intresserad av tömkörning, och få hjälp så det inte blir fel.
När du ska fästa hästen i linan så kolla upp med ngn vad som blir bäst att spänna, själv tycker jag att spänna i inre bettringen, över huvudet och fästning i andra bettringen med fästet utåt är bäst, men det finns två till sätt jag vet om, det är att sätta i inre bettringen och så ska hästens yttersida vara inspänd, och den tredje, linan ska gå egenom inre bettringen till gjorden, och inspänd på ytter sidan.

Ta hjälp med longering om du inte är van och lär dig använda ditt kroppspråk, annars kommer allt hänga på hästen och det kan ofta bli en besktraffning från oss ryttare när hästen uppfattar oss fel!

:)

Kommentarer
Postat av: Matilda

Visst är det kul med hästbloggar! :D

Har du sovit gott inatt?

2009-10-06 @ 09:31:13
URL: http://showjumper.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0