3 oktober - lördag - 2009

http://www.bloggtrafik.nu/index.php?sponsor=lizasbuster.blogg.se

Jag fick en fråga om varför jag inte rider min häst så mkt och varför jag mest bara tömkör honom istället, tänkte att jag kanske skulle skriva ett kort inlägg innan jag lämna ifrån mig datorn.

"Hästens utseende förändras när den närmar sig de senare tonåren. Då brukar hästar ofta verka "svankryggiga" och eftersom ryggen sjunker samma i mitten, musklerna i en hög utsträckning försvinner och ryggbenen blir framträdande."

Buster är en 19årig arabkorsning, jag anser att både travare och araber är lite mer "beniga", det behöver inte naturligtvis vara så, men en del varmblod brukar ofta vara svåra i hull, och det är även Buster, ibland tappar han fruktansvärt men nu har det gått bra, sen har Buster alltid varit "sparsamt riden", tills han kom till mig, innan han kom till mig hade han blivit riden som normalt men hade inga vidare muskler, och innan det stod han i en hage i två år, och hans inridning var en snabbinridning på 3 veckor, så Buster har aldrig varit riktigt fin i musklerna egentligen, han har haft perioder hos mig då han sett fin ut men ändå kunnat bli bättre.

Men jag hade i alla fall dit en massör som fixade en låsning över korset, och han hade även problem att skjuta rygg eftersom att ryggen inte riktigt har musklerna vilket gör att bakbenen börjar darra och han ställer sig snett och då är dom lite ojämt musklade, sen har han haft en sadel som legat trångt och därför har han inte kunnat utveckla sina muskler. Det är den sadeln som är till salu.
Och då kom det fram till att Buster har sk underutvecklade muskler, att han har inte riktigt så mkt som han kanske borde ha och så, och då valde jag att försöka sälja min sadel och istället tömköra mer för att bygga musklerna bättre så att även han håller bättre, ibland en barbacka tur ute i skogen och bara mysa på, sedan så han byggt upp sig kanske köpa en sadel då, beroende på hur han ser ut till vintern, man vet inte hur länge en häst håller, det återstår att se - men jag vill att han ska ha dom finaste sista åren, därför spelar inte ridningen så jätte stor roll för mig just nu.

Man vet inte riktigt hur en del massörer jobbar, självklart har dom sitt sätt och tjäna pengar och så, men dom ljuger inte, men samtidigt så känner jag att musklerna kan bara förstärkas och man måste acceptera hästens ålder helt enkelt och så länge han är lycklig och inte blir halt, öm eller olycklig av detta eller på ngt sätt påverkas av det så ser jag inga fel i detta, och det har jag även fått fin kritik för!
Hoppas du är nöjd med ditt svar! :)


Kommentarer
Postat av: rebecka

har ju varit borta hela helgen så jag hade fullt sjå att lläsa allla långa inlägg :D men jag hoppas vi får se bilderna på buster som du skulle ta ikv :)

2009-10-03 @ 17:34:31
Postat av: Michaela

Bra skrivet!

2009-10-03 @ 22:03:18
URL: http://michaelasandbergs.blogg.se/
Postat av: Amanda

Har själv en ponny med problem i ryggen, inte samma problem, men ändå problem som påverkar...

2009-10-03 @ 22:16:16
URL: http://amandasandbergs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0