1 oktober - torsdag - 2009

Jag tänkte skriva lite om horsemanship, hittade igen min repgrimma för ett tag sedan och undrar om jag ska ta upp lite övningar, hade en jätte bra övning tidigare till Buster som funkade jätte bra!
Horsemanship är alltså teknik för att förstå sig på hästars naturliga beteende och samt signalsystemet, rättare sagt hästhållning, finns inget ord inom detta på svenska så därför används horsemanship.
Och med god hästhållning så innefattas i princip allt som har med hästen och göra, inte bara själva relationen och träningsdelen till hästen utan även pälsvård, sadel, bett, korrekt foder etc- jag jobbade bara med övningar med repgrimma och själva arbetsrepet, men nu känns det som att jag själv vill bli mer insatt i detta för det är något som verkligen verkar nyttigt.

Jag läste en liten bit om horsemanship om det blir ngn garanterad säkerthet, och det är det självklart inte, den kan bli säkrare men de behöver inte betyda att den blir det även fast ni står nära, en häst är och kommer alltid att vara stort och kraftfullt djur.
Alla hästar är lämpliga för detta eftersom det handlar mycket om förtroende mellan människa och häst.

Skillnader mellan ett vanligt grimskaft och arbetsrepet är att ett grimskaft ska kunna gå sönder eller öppna sig om hästen ger ett tillräckligt kraftigt ryck, det ska dock inte arbetsrepet göra, jag vet inte riktigt svaret varför, finns nog fler än en anledning.

Tips från experter:
  • Repgrimma och arbetsrep skall ENDAST användas vid träning.
  • Bind aldrig upp din häst i repgrimma. Din häst kan få allvarliga skador på nos och nacke om den blir rädd och kastar sig.
  • Din häst är ett stort, tungt och kraftfullt flyktdjur.
Jag ska lägga upp lite övningar i helgen som jag använt mig av tidigare! :)

Kommentarer
Postat av: Carolina

Fin blogg!:)

2009-10-01 @ 22:25:52
URL: http://justbreath.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0